يقول الحسن : من أحب الله ، أحب أن يكون الناس كلهم في محبة الله معه

قال بعض أهل العلم : لو كان الخير بيدي هذه وقلبي بيدي هذه ما استطعت أن أضع الخير فيه
إلا أن يكون الله هو الذي يضعه


الاثنين، 13 يونيو 2011

إن كنت بطل يبقى لازم تبطل !(للنشر)


لازم تبطل !!

مش عارف ليه حاسس إنك أكيد عايز !! أصل لحد إمتى حنبقى كده ، الدنيا كله بتتغير وإشمعنى أنا وانت مش حنتغير ، أنا حاسس إن جواي شعور رهيب إني لازم أبقى إنسان تاني ، مش مشاركني الإحساس ده ، كابوس الإحساس بالقهر إنزاح، مبقاش فاضل غير إحساس الواحد بالذل قدام نفسه ، أنا ليه مليش هدف ، أنا ليه مليش دور ، ليه باعمل حاجات مش راضي عن نفسي فيها؟ طيب ولحد إمتى ؟ وإيه أخرتها ؟
طيب حاتغير إزاي ؟؟ دوَّر على نفسك أول حاجة ، دوَّر إيه اللي معجزك ، واتكلم بصراحة ، بلاش تلف وتدور ، وتحاول تبعد الإجابة اللي ضميرك بيقولها ليك .
أيوة إنت مشكلتك الخطيرة إنك بعيد عن ربك ، أخطر حاجة إنك يكون قلبك محروم منه ، إنك مش قريب منه ، إنك مش بتاخد القرار إنه يبقى " الأول " في حياتك ، ممكن تقولي ليه !!
تتصور إن في حد أحن عليك منه ؟ تتصور إن في حد أرحم بيك منه ؟ طب ليه مش عايزه !! تخيل إنك بتقول" ربي " فيناديك " عبدي " ، تذكر اسمه .. تقرب خطوة ، تلاقيه قرب منك خطوتين ، يحبك فيقذف في قلبك حبه ، تلاقيك طاير تهتف تصرخ " وعجلت إليك ربي لترضى " ياااااااه شعور ما يتوصفش ، مش عايز المتعة ده ليه ؟!!
بالله تتصور إنه يبسط يده لك وإنت مديله ظهرك "يبسط يده بالليل ليتوب مسيء النهار ويبسط يده بالنهار ليتوب مسيء الليل " ، حد في الدنيا يتصور المعنى ده وقلبه ما يحنش لربه !!
مشغول بإيه عنه ؟ كل خير إنت فيه منه ، فاهم إنك حتلاقيه عند غيره إزاي ؟ إحنا أكيد كلنا بنحبه بس مش عارفين إزاي نقرب منه .
ابتدي دلوقتي الخطوة ، وإحنا حنستعد مع بعض لرمضان السنة دي ، وإحنا ثوار وأحرار .
عايزين ثورة على كل شيء بيبعدنا عن ربنا تحت شعار " معاذ الله إنه ربي أحسن مثواي "
حتقول : للسيجارة .. للمخدر .. للموقع الإباحي ..للعادة السيئة .. للصحوبية .. للتبرج .. للكذب ... للنفاق .. للغيبة .... للنميمة .. للحياة الضنك "لا " و " ألف لا "
أنا لازم أتحدى نفسي علشان أرضي ربي ، وحبتديها بكلمة " لازم أبطل " لأن البطل هو اللي يبطل ، لأننا لازم مع رمضان السنة ده نتولد من جديد ، ونبدأ صفحة جديدة مع ربنا ، بنحبه وحندلل على حبنا ليه ، بأعمال وقرارات حنبتديها بالوصفة ديه :
1- مفيش صلاة حتفوتني في معادها .
2- لازم كل يوم 100 استغفار وصلاة على الحبيب ، وأذكار الصباح والمساء .
3- كل يوم حتصدق ولو بجنيه علشان الصدقة بتطفئ نار المعاصي .
4- لازم اقرأ كل ليلة سورة تبارك قبل النوم علشان تحميني من عذاب القبر .
5- صيام الاثنين والخميس ، و (13 -14-15 ) من كل شهر عربي .
6- عايز أقرأ 10 صفحات قرآن .
علشان تقويني طاعة ربنا على قرار " لازم أبطل " يلا يا بطل ، اثبت لربنا قد إيه بتحبه ، لو كنت بجد " عايز ربنا "
تابعونا علىmanhag.netومشروع الاستعداد لرمضان
http://www.manhag.net/forum/viewtopic.php?f=361&t=120340
مجموعه كونوا ربانيننhttp://www.facebook.com/home.php?sk=group_212205792145547&ap=1



ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق